Ladislav Bartoníček: Investicije su deo naše DNK - cetin.rs
Ladislav Bartoníček: Investicije su deo naše DNK
Interview for NIN (Serbia)
U aprilu ove godine, Ladislav Bartoníček je preuzeo upravljanje najvećom češkom poslovnom grupom PPF, nakon tragične smrti Petra Kelnera, šefa kompanije i najbogatijeg biznismena u Češkoj. U intervjuu koji je dao neposredno nakon Kellnerove smrti i preuzimanja PPF-a, Bartoníček je izjavio:
„Izgubio sam prijatelja i našao se u vrtlogu događaja koje niko od nas nije mogao da zamisli. Svi osećamo jake emocije i veliki pritisak. Najveći izazov da sada niko ne napravi grešku, što znači da treba osigurati da svi i dalje rade punom snagom na tekućim projektima.”
Iako je njegovo vlasništvo u PPF-u samo 0,535 procenata, Bartoníček, kao najbliži saradnik i prijatelj Petra Kelnera, po ranijem dogovoru za ovakve situacije, nakon Kelnerove smrti, postavljen je na čelo kompanije koja zapošljava skoro 100.000 ljudi, posluje u 25 zemalja i ima imovinu vrednu skoro 40 milijardi evra. Naš intervju za NIN počinje pitanjem o tome koliko je zadovoljan radom grupe kao njen direktor, s obzirom na okolnosti, a posebno u svetlu tekuće pandemije.
Kako ste prošli prošle godine i da li rezultati u prvoj polovini ove godine ukazuju na oporavak ili ne?
Poslednja godina, zapravo poslednjih 18 meseci, bili su teški za sve, pa je i naša grupa do određene mere osetila negativne posledice pandemije. Rezultati su bili nešto slabiji od očekivanih, ali ono što nam je pomoglo u ovoj situaciji jeste to što smo diverzifikovani, kako u pogledu delatnosti u koje ulažemo, tako i u pogledu geografskog dosega i prisutnosti. Najveći negativni uticaj pretrpeo je sektor finansijskih usluga, posebno potrošačko finansiranje, i to u Kini i Jugoistočnoj Aziji. S druge strane, naši ostali sektori, poput telekomunikacija, medija i nekretnina, prošli su relativno dobro. Na primer, biotehnologija nije bila pogođena.
Da li to znači da ste zadovoljni i šta pokazuju rezultati za 2021. godinu? Koliko je COVID-19 promenio način na koji poslujete i da li je uticao na sve segmente?
S obzirom na okolnosti, moramo biti zadovoljni. Ove godine su se naši rezultati svakako popravili. Što se tiče promena, strukturno i na nivou menadžmenta, održali smo stabilnost, ali smo značajno prešli na digitalno poslovanje, automatizovali procese i radimo od kuće, kao većina kompanija širom sveta.
ODUSTAO SAM OD POKUŠAJA DA PREDVIDIM I RAZUMEM DALJI TOK PANDEMIJE. TOLIKO PAMETNIH LJUDI JE IZNELO SVOJA PREDVIĐANJA, ALI SU BILA POTPUNO POGREŠNA. NE BRINEM, JER SMO DOKAZALI DA MOŽEMO DA SE NOSIMO S TEŠKIM SITUACIJAMA.
Da li su ove promene trajne ili privremene? Da li će poslovanje posle COVID-a biti drugačije?
Kada je reč o digitalizaciji, te promene su trajne. Međutim, rad od kuće, koji je bio neophodan tokom pandemije, dugoročno nije ni dobar ni zdrav za ljude. Izolacija nije prirodna. Zato smo preduzeli sve potrebne mere da što više zaposlenih vratimo u kancelarije. S druge strane, u nekim segmentima, posebno u telekomunikacijama, rad od kuće se pokazao kao dobra opcija. Na primer, ljudi u pozivnim centrima (prodaja i podrška) uspešno rade od kuće. Takođe smo obučili naše prodavce u fizičkim prodavnicama da obavljaju teleprodajne aktivnosti. Time smo proširili njihov kapacitet i obim posla, ali smo im omogućili da savladaju nove veštine.
PPF grupa se u Srbiji prepoznaje po tome što je vlasnik Telenora. Možete li nam reći šta još, osim telekomunikacionih kompanija, imate u portfoliju?
Osim u telekomunikacijama, aktivni smo u sektorima medija, finansijskih usluga, bankarstva, biotehnologije, transporta, nekretnina i e-trgovine. Takođe polako ulažemo u manje, nove poslovne segmente. Geografski gledano, pored Evrope, poslujemo i u Jugoistočnoj Aziji i Sjedinjenim Američkim Državama.
Pandemija još traje, a poslovni svet očigledno strahuje od neizvesnosti. Kakvi su vaši investicioni planovi s obzirom na ovu situaciju?
Odustao sam od pokušaja da predvidim i razumem dalji tok pandemije. Toliko pametnih ljudi je iznelo svoja predviđanja, ali su bila potpuno pogrešna. Zbog toga je najbolje ne predviđati. Kao grupa, dokazali smo da možemo da se nosimo s teškim situacijama, i zbog toga nisam zabrinut. Nastavićemo sa ulaganjem i istraživanjem novih mogućnosti, bilo da je reč o proširenju postojećih poslova ili o potpuno novim segmentima.
Recite nam nešto što nam nećete otkriti?
Mogu vam samo reći da su ulaganja i istraživanje novih poslovnih prilika u našem DNK, ali još je rano govoriti o konkretnim projektima. U oblastima u kojima smo prisutni nemamo planove za širenje na nova tržišta, ali kada je reč o poslu, svakako ćemo nastaviti da ulažemo, čak i u nove segmente poslovanja. Nedavno smo se udružili sa kompanijom Beneteau, najvećim svetskim proizvođačem turističkih jedrilica, i investiramo u iznajmljivanje jedrilica. Ova grana posla je pretrpela veliku štetu zbog COVID krize, ali dugoročno smatramo da je to atraktivan posao. Ova zajednička kompanija biće lider u industriji po prodaji, sa godišnjim prihodom pre pandemije od oko milijardu evra.
IZUZETNO SMO ZADOVOLJNI I TELENOROM I CETINOM, KAO I UKUPNOM POSLOVNOM KLIMOM U SRBIJI, I PLANIRAMO DA OSTANEMO OVDE, KAO I DA TRAŽIMO NOVE PROIZVODE I USLUGE. IPAK, NE MOGU DA KAŽEM DA IMAM 5 PROJEKATA U DŽEPU KOJI SAMO ČEKAJU NA POTPIS. PPF GRUPA POSEDUJE MEDIJE I TELEVIZIJU U DRUGIM ZEMLJAMA, ALI TO ZA SADA NIJE PLAN ZA SRBIJU.
Kako pandemija jenjava, svet se suočava sa strahom od inflacije i rastućih dugova, kako javnih tako i privatnih, pa čak i sve većeg broja preduzeća koja se suočavaju sa bankrotom. Kakvo je vaše mišljenje o tome?
Kada je reč o PPF-u i našem poslovanju, pre svega zahvaljujući diverzifikaciji i sposobnosti da se prilagodimo novim okolnostima, nemamo razloga za brigu. Sa ovako raznovrsnim poslovanjem prisutni smo u različitim industrijama i delovima sveta, pa inflacija utiče različito, zavisno od zemlje, njene makroekonomske situacije i same industrije.
Kada je reč o globalnoj makroekonomskoj situaciji, u narednim godinama, u vezi sa strahom od inflacije i nivoa duga, različite škole makroekonomije daju različite prognoze i predviđanja. Uopšte nije izvesno da će svet ući u period dugotrajne inflacije. Verujem da će više stope inflacije zahtevati kratkoročno prilagođavanje, a ubrzo zatim ćemo ponovo videti povratak na niske stope inflacije.
OVAJ REGION JE NAŠ DOM, JER SE 60% KAPITALA PPF-A TRENUTNO NALAZI OVDE, I OVDE ĆEMO NASTAVITI DA RASTEMO, POSEBNO U KONTEKSTU NOVIH ULAGANJA. TRENUTNO PREGOVARAMO SA KOMPANIJOM ALSTOM O PREUZIMANJU JEDNE NJIHOVE FABRIKE U NEMAČKOJ I JEDNE U FRANCUSKOJ, KAKO BISMO DOPUNILI PORTFOLIO NAŠIH TRANSPORTNIH SISTEMA, TAČNIJE SEGMENT PROIZVODNJE VOZOVA I DRUGIH PREVOZNIH SREDSTAVA.
Koji su dalji planovi za region CIE?
S obzirom na kapital uložen u ovaj region, koji čini 60% kapitala PPF-a, ovaj region je naš dom i nastavićemo da rastemo ovde u smislu novih investicija. Trenutno pregovaramo sa kompanijom Alstom o preuzimanju jedne njihove fabrike u Nemačkoj i jedne u Francuskoj, kako bismo dopunili portfolio naših transportnih sistema, tačnije segment proizvodnje vozova i drugih prevoznih sredstava.
Šta je sa Srbijom? Da li planirate širenje poslovanja ovde, bilo postojećeg ili novog?
U Srbiji smo u fazi istraživanja. Izuzetno smo zadovoljni, i Telenorom i Cetinom, kao i celokupnom poslovnom klimom u Srbiji, i planiramo da ostanemo ovde, kao i da tražimo nove proizvode i usluge. Međutim, ne mogu da kažem da imam 5 projekata u džepu koji samo čekaju na potpis. Ostaje da se vidi. Osnovali smo i kompaniju Cetin, čime smo odvojili infrastrukturu od tradicionalnih telekomunikacionih usluga, i to ne samo u Srbiji, već i u Mađarskoj, Češkoj Republici i Bugarskoj. Reč je o velikom poduhvatu, sa EBITDA većom od 500 miliona evra, koji ima za cilj dalji razvoj infrastrukture i uvođenje 5G mreže. I to ne samo za potrebe naših telekomunikacionih kompanija, već i za potrebe tržišta i drugih klijenata.
Telenor Srbija je pre nekoliko meseci zaključio ugovor sa državnim Telekomom o distribuciji medijskih sadržaja, čime je praktično ušao u ovaj segment tržišta. Da li planirate ulazak u medijski biznis i proizvodnju sopstvenog sadržaja?
Ne nužno. PPF grupa ima medije i televiziju u svom portfoliju u drugim zemljama, ali za sada to nije nešto što planiramo za Srbiju.
Prošle su tri godine od kada je PPF kupio norveški Telenor u ovom regionu. Kada planirate da promenite naziv kompanije?
Na kraju godine ćemo odlučiti da li i kada ćemo promeniti ime.